Riza Braholli
Përpjekje për të lexuar një roman për fëmijë, në thellësitë që fsheh sipërfaqja
(për romanin “Zemërimi i ariut” të shkrimtarit Fatmir Gjestila)
“Zemërimi i ariut” është një roman ku pesha kryesore i jepet
rrëfimit fabulistik, veprimit, duke ruajtur thjeshtësinë e gjuhës së pangarkuar
me retorikë, duke na kujtuar postulatin e Hofthmanstalit që: “thellësia
artistike te letërsia për fëmijë fshihet... Ku? Në sipërfaqe.” Për ta
thjeshtuar këtë këndvështrim në rastin e këtij libri, më duhet të spikat disa momente,
veçori e përfundime, (për aq sa mund të japësh në kësi rastesh festive) që më
lindën nga leximi i këtij romani.
Nuk po shpërndahemi në vlerat njohëse, didaktike, etj. që
vepra natyrisht i ka; po rrekemi të themi modestisht, vetëm disa gjëra rreth
vlerave estetike që sjell ky roman. (Jemi të gjithë dakord që nëse një vepër
nuk manifeston cilësitë e duhura artistike, nuk vlen as për një lloj ideje apo
mesazhi sado i madh e i prekshëm që të jetë).
Rrëfimi dhe ndërtimi i subjektit përqendrohet te personazhi i
Borës, që është dhe heroina e këtij libri. Dëshira e përjetshme, kërshëria e
njeriut për të njohur e zbuluar botën, sidomos atë të kafshëve, por edhe më
shumë se aq, atë të njohjes së mundësive të vetes, bëhet energjia lëvizëse e
vepruese dhe sjell gjithë krijimin e ngrehinës së subjektit.
Ngjarja fillon në një realitet të sotëm: në një qytet të vogël,
të rrethuar nga male e pyje, si të dojë të na rrëfejë skenën ku do të
zhvillohet aventura e nisur nga një shtëpi e zakonshme. Bora zgjohet nga një ëndërr,
por për të ringritur një ëndërr tjetër, me dorën e shkrimtarit, të lakmuar në
jetën reale. Atë që një fëmijë, një njeri, di ta ndërmarrë vetëm në ëndrra,
shkrimtari e merr personazhin (Borën) përdore dhe e çon edhe tek më të
pamundurat.
Rrëfimet i kanë ndezur në kokë asaj një udhëtim për të parë
rrugën apo shtegun ku kalojnë arinjtë; vetëm shtegun apo në të vërtetë arinjtë
e gjallë që lëvizin, jetojnë në pyll? Rrëfimi është i kursyer nga këto
shpjegime, por pas tërheqjes që ka vajza e vogël fshihet një nëntekst i tërë
mungesor që na thotë se ç’dëshira fsheh brenda qenia e saj. Ajo ka dëgjuar
ungjin e saj t’i flasë për ta. Po ajo i ka parë arinjtë edhe në pellushe të butë
e të ngrohtë. Mbase ka folur e ka gëzuar me ta në bisedat e saj imagjinare.
Jeta e një fëmije jetohet si lojë. Ka lexuar gjëra të tjera pa fund për këtë
kafshë të mrekullueshme.
Kjo e bën të ndërmarrë atë aventurë që do ta bëjë lexuesin e
vogël ta ndjekë pas me nje dëshirë e etje përvëluese plot kërshëri nëpër pyje,
në shtigje, lëndina, qafa, humnera, guva pemë e në kontakte me kafshë që
popullojnë pyjet. Fantazia çlirohet dhe Borës i jepet guximi, përpjekja, lufta,
të shpalosë ëndrrat dhe lojërat e të gjithë brezit të saj fëmijëror; dhe jo vetëm
për t’i çuar fëmijët në natyrën e virgjër, deri dhe në strofullat e arinjve dhe
në betejat e tyre me kafshët e tjera të egra, deri dhe në betejat me njeriun,
me gjuetarët trafikues të kafshëve, por, më shumë se kaq, në përpjekjen
njerëzore, për të dhënë dashuri, si dhe për të luftuar në emër të kësaj
dashurie kundër së keqes duke e trajtuar dhe konsideruar botën si një, unike,
ku e keqja dhe e mira janë gjithmonë e kudo përballë njëra tjetrës.
No comments:
Post a Comment